Mazda CX‌-30 Forum banner
21 - 40 of 87 Posts
Ik kon vandaag (22-05-24) met onze CX-30 rijden, zowel in stop-and-go stadsverkeer als op de snelweg (ongeveer 45 minuten in totaal). Vanaf het moment dat ik de motor startte, hield ik hem uit de Sport-modus, in "D", en merkte niets ongewoons. De hele tijd dat ik reed, verliep alles soepel. Geloof me, ik zou het merken als we iets zouden ervaren van wat jullie hebben beschreven. We hebben een bouwdatum van 04/2023.

Discussion starter · #22 ·
Een andere build-datum dan de onze, en de uwe werkt soepel. Hmmmm.... Laten we meer mensen hun build-datum en operationele toestand laten rapporteren en kijken of er een neiging is om op te merken.

Hoi! Ik heb een 2023 US Preferred trim model, over de bouwdatum ben ik niet zeker, dat moet ik controleren, maar toen ik de auto voor het eerst kreeg, kon ik een paar kleine rukjes voelen, of spookremmen waarvan ik dacht dat het de automatische noodremfunctie was die opspeelde of het remsysteem dat een luchtspleet leert (ik ben chassis control engineer), toen heb ik een corksport axle-back uitlaat geïnstalleerd (klinkt trouwens geweldig), en ik kon de trillingen zeker voelen en, belangrijker nog, de uitlaattoon horen veranderen wanneer CD aanging, ik woon in SE Michigan dus met de zeer vlakke wegen gaat het de hele tijd aan, ik heb nog niet geprobeerd de transmissie te resetten, dat moet ik misschien als volgende doen.

Discussion starter · #24 ·
Welkom op het forum. Het lijkt erop dat u mogelijk de activering van de CD observeert en voelt. Als u dit en andere forums hebt gelezen, weet u dat de klachtensymptomen over de CD-actie redelijk voorspelbaar zijn. Wat betreft de verandering in uitlaatgeluid, ik ben blij dat u dat heeft gemeld. Uw aangepaste uitlaat moet dat mogelijk maken.

Onthoud dat u op uw beeldscherm een functie kunt selecteren die in realtime laat zien welke cilinders in werking zijn. U kunt dit gebruiken om te zien of het overeenkomt met dingen die u observeert, zoals ruwheid, aarzeling, schokken, hik, ik vind uw beschrijving spookremmen, verandering in uitlaatgeluid, enz.

Laat ons weten wat uw bouwdatum is, gebruik uw technische geest om te blijven onderzoeken, en we kunnen informatie blijven delen. Deze auto's zijn te mooi om een ​​slechte loop te tolereren. Dit is geen Chrysler uit de jaren 70, rijproblemen zijn niet acceptabel.

Welkom.
Het voelt alsof je soms een beetje motorrem hebt, de ene keer meer dan de andere, alsof de lifters/HLAs niet inklappen en de kleppen nog een of twee omwentelingen te lang actief zijn.
Na een lange rit van ongeveer 75 mph met de CD die aan en uit gaat, voelt het meer als een AC-koppeling dan als het aantikken van de remmen, maar de gevoeligheid die de initiële prestaties je geven, maakt het merkbaar, zelfs als het minimaal is.
Misschien heeft het op peil houden van de oliedruk en het meerdere keren activeren van de solenoïde iets in de HLAs vrijgemaakt dat vastzat?
Als je het energie-display aan laat staan, zul je je afvragen hoeveel soepele CD- versus ruwe CD-activeringen je krijgt, of je frustratie zal blijven toenemen.

Ik krijg ongeveer 11 misfires per 20 minuten op het Mode6-rapport, meestal cilinder 1 en 2.
Ik hoopte dat iemand zonder het probleem me kon vertellen of dat aantal normaal of hoog is. Per definitie worden misfires gedetecteerd door het vertragen van de krukas, dus je zou denken dat het een goede maatstaf is voor late klepdeactivering.

Ik heb nog geen dealer zover gekregen dat ze de HLAs voor de lol willen vervangen.
Houd ons op de hoogte. Minstens 2 van ons nemen rechtstreeks contact op met Mazda.

Ik heb hier in Canada een 2023 GT zonder turbo. Ik rijd in de normale modus en heb geen problemen gehad met de CD. Ik merk wel een heel lichte vibratie als deze inschakelt of uitschakelt, maar alleen als ik erop let. Mijn bouwdatum is 03/2024 en gebouwd in Mexico. Dit is voor mij echt geen probleem.

Even een follow-up. We hadden het toen niet opgemerkt, maar @MadDad en de mijne hebben een paar verschillende buildnummers. Beide zijn van juli 2023. Beide gedragen zich alsof de HLA-klep ontkoppeling traag/plakkerig is. Beide hebben leenauto's gehad die veel soepeler liepen dan onze voertuigen.

Mijn vrouw wilde een CX-30. Ik doe al het onderhoud aan drie voertuigen. Om dezelfde redenen die SDH hierboven uitlegt, koos ik voor een 2022 CX30 preferred zonder turbo. Auto start/stop, cilinderuitschakeling en CV- of DC-transmissies waren voor mij dealbreakers. Ik ben ook geen fan van directe injectie, maar zo gaat het tegenwoordig met de meeste motoren. Ik vroeg de verkoper om het drievoudig te controleren en bevestigde dit ook met forums en Mazda USA voordat ik tekende. Ik ontdekte dat de 2023's cilinderuitschakeling hebben toegevoegd, wat onze opties beperkte. Ik hoop dat je het probleem kunt oplossen.

Nog steeds niet blij dat de NA-modellen in Mexico worden gemaakt. De CX30 lijkt op een uitgerekte 3 om een gat in de CUV-markt te vullen. Dat blijkt uit de dunne, oversized deurpanelen, kleine ramen, kleinere brandstoftank, te kleine remmen en een komisch klein achterdifferentieel. Als Mazda de 3 meer op de Mk7 Golf of Elantra hatch had gevormd, zou er weinig behoefte zijn aan de CX30. Ik hoop dat betaalbare stationswagens weer in de mode komen voordat ik dood ben. Ik probeer alleen voertuigen te kopen die van de grond af zijn ontworpen en in hetzelfde land zijn geassembleerd als waar ze zijn ontworpen. De CX30 OEM-banden waren luidruchtig en gevaarlijk in de sneeuw. Ik heb ze na 1 jaar vervangen door Michelin CC2's, die veel stiller en soepeler zijn, maar nog steeds in de sneeuw moeten worden getest. Tot nu toe is de temperatuurregelklep onder garantie vervangen en moest ik de firmware updaten met behulp van dit forum om hardnekkige netwerkcommunicatiewaarschuwingen te wissen. Veel windgeruis van het gesloten portierraam. De voorportier blijft plakken tijdens de warmste zomermaanden. Ik moet nog een monteur vinden die bereid en in staat is om de telematica-snitchbox in de software te verwijderen, zodat ik deze voorgoed kan loskoppelen. Anders vind ik het een solide auto.

I Do Cars - Dead At 30K Miles!? Mazda Skyactiv-G 2.5 CX30 Core / Blown Engine Teardown

Skyactiv-motoren lijken een goed ontwerp te zijn. Geen problemen in 3 jaar na het rijden op mijn ND2 MX5.

Afgelopen herfst hebben we onze dochter geholpen haar eerste nieuwe auto te kopen, een 2023 CX-30 Carbon Edition. Ik heb nog nooit een nieuwe auto gehad, maar ik heb een leven lang ervaring gebruikt om haar te helpen een bevredigende deal te sluiten. We weigerden het eerste voorbeeld van dit model dat werd aangeboden voor een proefrit. Het had een defecte voorruit die een lenseffect had dat het zicht door een bepaald gebied vervormde.

De tweede die werd aangeboden, hebben we grondig bekeken. We hebben er een uitgebreide testrit mee gemaakt over een hele reeks rijomstandigheden. De auto was mooi, we sloten de deal, de dochter neemt hem mee naar huis.

Ze gebruikt de auto dagelijks, hij werkt prima. Ik ben opgelucht, geen probleemoplossing meer voor haar voertuig voor mij.

Na enig gebruik, misschien 400 mijl, belt ze me bezorgd over wat ze observeert. Bij het rijden met een matige snelheid, misschien 40-50 MPH, lichte gashendel, merkt ze een duidelijke schok, bok, hik, tot het punt waarop bij het rijden 's nachts het koplampstraalpatroon snel naar beneden en weer omhoog kan worden gezien. Wanneer deze hikken optreden, daalt de toerenteller een klein beetje en gaat onmiddellijk weer omhoog. En er zijn momenten waarop ze onder deze omstandigheden rijdt en een constante trilling voelt, alsof door je voeten op de vloer.

We waren bezorgd, ze bracht hem naar de dealer. U raadt het al, ze zeggen dat ze niets verkeerds opmerken. Begin nu met uitgebreide discussies, verschillende winkelmedewerkers, meer proefritten. Ze zeggen nog steeds dat er niets te zien is.

Dus, na meer onderzoek, beseffen wij, de klant, dat deze auto de beruchte CYLINDER UITSCHAKELING heeft. De dealer heeft dat nooit ter sprake gebracht. Dat klopt, ze hebben het teruggebracht. We hebben andere Mazda-ervaring en hebben de verhalen over cilinderuitschakelingsproblemen in de vorige modellen gezien. Dus, zelfs na klachten jaren geleden, speelt het weer op.

Het is zeker gekoppeld aan de deactivering, we kunnen het beeldscherm bekijken dat de cilinderfunctie weergeeft, ze correleren.

De auto wordt veel gebruikt, ze heeft er al meer dan 8.000 mijl mee gereden en de ruwheid is niet verbeterd. De dealer doet de gebruikelijke holle dealerbeloften, maar doet niets. Ik, als technisch / mechanisch persoon, verzamel de informatie die ik kan voordat deze situatie escaleert.

Iemand daar in een vergelijkbaar dilemma?
Het exacte probleem met mijn 2024 en de dealer doet alsof het geen probleem is. Mijn zesde Mazda en waarschijnlijk mijn laatste.

Discussion starter · #32 ·
Welkom op het forum. Onze klacht is nog niet verholpen, of zelfs maar serieus genomen door de lokale dealer, Mazda, etc. Geen enkele andere persoon met de ruwe cd-klacht heeft een oplossing gemeld.

Dus je hebt een 2024 met het probleem? Dat betekent dat ze nog steeds iets op dezelfde manier doen.

Precies hetzelfde op mijn 2024 en de dealer doet alsof het geen probleem is. Mijn zesde Mazda en waarschijnlijk mijn laatste.
Welkom op het forum.
De eerste dealer zei gewoon dat het "transmissie leren" was. Twee ECM-resets en één transmissie-reset, gevolgd door een paar servicemonteurs die gingen rijden om agressiever te programmeren, later gedraagt het zich hetzelfde.
Bij de mijne was er een inloopperiode waarin het van ongeveer 4 maanden lang verschrikkelijk naar gewoon echt irritant en niet soepel om mee te rijden ging.
De mijne was zo erg dat als ik een video had gehad en een manier om te relateren wat ik in de eerste maand voelde, ik er toen op had moeten aandringen dat ze het terugkochten.

Als je het na elke rit scant als de jouwe echt slecht is, zul je veel cilinder missers zien, niet genoeg om het controlelampje van de motor te laten branden. De servicemanager zal het ook afdoen als "enkele misfires zijn normaal/geaccepteerd" (ondanks dat het een gloednieuwe auto is).

De leen-CX30 2024 die ik had, was niet "soepel", maar hij was een stuk beter dan de mijne.
Dus je zit bij de rest van ons waar ze het CD-systeem niet aanraken.
Ik kan hun kant wel begrijpen, als ze niet weten wat de problemen veroorzaakt, zou het vervangen van de instortende HLAs duur zijn als een "probeer iets"-reparatie, omdat je de ketting en de nokkenassen moet verwijderen om erbij te komen.

Op dit moment belt de tweede dealer waar ik ben geweest me niet terug en ik heb niets gehoord van Mazda Customer Experience, ondanks het wekelijks sturen van e-mails en het sturen van een video van de auto die niet stabiel functioneert bij 44 mph.

Succes.

Vorige week had ik mijn 2020 op een rondreis van 250 mijl. Ik had het display een tijdje ingesteld op cilinderuitschakeling en observeerde het in- en uitschakelen. Tijdens het rijden met 75 mph schakelde de mijne alleen in de modus met twee cilinders op heuvels. Op de vlakke stukken bleef hij in de 4-cilindermodus. Er was de geringste indicatie dat de deactivering plaatsvond.

Discussion starter · #35 ·
Ik heb mijn 2020 vorige week op een rit van 250 mijl gehad. Ik had het display een tijdje ingesteld op de cilinderuitschakeling en observeerde het in- en uitschakelen. Tijdens het rijden met 75 mph schakelde de mijne alleen in de modus met twee cilinders op heuvels. Op de vlakke stukken bleef hij in de 4-cilindermodus. Er was de geringste indicatie dat de deactivering plaatsvond.
Het lijkt erop dat je een van de goede hebt gekregen.

Het lijkt erop dat je er een van de goede hebt.
Ik zou zeggen dat je gelijk hebt, als er zoiets bestaat als een "goede" als je twee van de vier cilinders uitschakelt. Voor mij is het een slechte manier om brandstof te besparen op een kleine motor.

Ik had nog nooit het infoscherm voor de werking van het systeem bekeken, waarschijnlijk omdat ik de aanwezigheid van het systeem op de mijne niet wilde accepteren. Een van die dingen van onwetendheid is zaligheid...

Hopelijk vinden degenen onder jullie met de zware werking van de jouwe de oorzaak van het probleem en kunnen ze het oplossen.

Ik heb mijn 2020 vorige week op een rondreis van 250 mijl gehad. Ik had het display een tijdje ingesteld op de cilinderuitschakeling en observeerde het in- en uitschakelen. Tijdens het rijden met 75 mph schakelde de mijne alleen in de modus met twee cilinders op heuvels. Op de vlakke stukken bleef hij in de modus met 4 cilinders. Er was de geringste indicatie dat de deactivering plaatsvond.
Bij mij schakelt hij bij "cruisen" van 44+ mph en het handhaven van de snelheid over op 2 cilinders en schakelt soms tussen 2 en 4 op basis van wind, helling en compressorbelasting tussen 44 en 60 mph. Boven de 60 mph is het meestal op heuvels of als hij het gas terugneemt, maar niet helemaal tot het wegvallen van de koppelomvormer.
Bij 75 mph vermindert de momentum of de oliedruk/stroom of iets de schok of het geschud van de auto in vergelijking met het bereik van 45-60 mph
Ik vraag me half af of ze de oppervlakteafwerkingsspecificatie op de ineenstortingsknopassemblage of de veerspecificatie van de ineenstortende HLAs hebben gemist, zodat de kleppen niet de eerste omwenteling deactiveren die ze zouden moeten doen.
Ik heb eigenlijk een gebruikte buitenste HLA van eBay gekocht om een beetje inzicht in dat systeem te krijgen.

Dit is een gebruikte buitenste HLA die ik van Ebay heb gekocht, als iemand geïnteresseerd is in hoe een deel van dit systeem eruit ziet.
3 in elkaar geschoven veren om de lifter terug op zijn plaats te brengen. 2 hydraulische "knoppen" aan de zijkant met een veer ertussen om de lifter-assemblage in de uitgeschoven positie te vergrendelen en ontgrendelen.

Ik zou zeggen dat je gelijk hebt, als er zoiets bestaat als een "goede" als je twee van de vier cilinders uitschakelt. Voor mij is het een slechte manier om brandstof te besparen op een kleine motor.

Ik had nog nooit het infoscherm voor de werking van het systeem bekeken, waarschijnlijk omdat ik de aanwezigheid van het systeem op de mijne niet wilde accepteren. Een van die dingen van onwetendheid is zaligheid...

Hopelijk vinden degenen onder u met de ruwe werking van de uwe de oorzaak van het probleem en kunnen ze het oplossen.
Ik vraag me af wat een mechanische nachtmerrie reparaties zullen zijn als CD-motoren een paar kilometer op de teller hebben en problemen beginnen te krijgen🤔

21 - 40 of 87 Posts