WOW! Je CX-30 ziet er geweldig uit! Ik vind het echt leuk wat je hebt gedaan en waardeer de risico's die je hebt genomen om voor deze opstelling te gaan. Ik bezit een Select, die me, of je het nu gelooft of niet, aan de bovenkant van mijn budget heeft gebracht, dus ik zal niet snel van wielen wisselen. Ik vraag me echter af, en natuurlijk begrijp ik dat er met 18" wielen minder ruimte is voor "hogere" banden. Toch vraag ik me af of iemand weet wat de redelijke limiet is voor een hogere band wanneer de tijd komt om banden te verwisselen.
Ben ik logisch? In principe hogere banden toevoegen aan de fabrieks 18" wielen. Natuurlijk zullen de resultaten verre van dramatisch zijn, maar extra bodemvrijheid die ik kan krijgen, plus de auto er wat agressiever uit laten zien, zou mooi zijn. Ik woon in Miami, dus vierwielaandrijving was nooit een optie, aangezien het hier nooit sneeuwt. Het regent wel veel, maar het is niets wat de Mazda niet aankan.
Bedankt aan jullie allemaal die zo vriendelijk je ervaringen delen met ons, die minder mechanisch onderlegd zijn, bij het aanpassen van je CX-30.
Frank G
Bedankt voor de vriendelijke woorden! Wat betreft hoe veel groter je zonder problemen op 18" kunt gaan, zullen de velgmaten een enorme factor spelen. Er is bijvoorbeeld een lid dat 235/55r18 BFG Trail Terrains zonder problemen op zijn standaardwielen gebruikt. Als je echter een lagere of hogere offset zou meerekenen, kan dat veranderen. Ook zal een 235/55r18 in de BFG Trail Terrain niet identiek zijn aan dezelfde maat van een andere fabrikant. Er zijn variabelen om te overwegen.
Graaf en graaf gewoon naar voorbeelden om mensen met persoonlijke ervaringen te vinden, want alles wat minder is dan dat is giswerk en iets simpels als offset kan je in de problemen brengen.
Ik heb een kleine handige grafiek gemaakt met verschillende mogelijke wiel- en bandencombinaties die theoretisch zouden passen, waarbij ik tussen 215-235 breedtes blijf. Misschien kun je het nuttig vinden. De lichte wrijving bij volledig stuuruitslag voor 235/60/18 komt van een CX-30-eigenaar die die bandenmaat gebruikt. Dit betekent niet dat diameters onder de 739 mm niet zullen wrijven, het betekent simpelweg dat de zijne inderdaad wrijven op de wielkasten bij volledige stuuruitslag (het stuurwiel helemaal naar de ene of de andere kant gedraaid). Ik las een andere gebruiker die 235/55/18 gebruikt en de eigenaar heeft foto's die een geschatte 1/4" speling laten zien bij volledige stuuruitslag. Ik hoop dat dit helpt.
View attachment 3519
Hoewel dit als een handige referentie kan dienen, is het helaas geen exacte wetenschap, aangezien er een aantal aanzienlijke variabelen zijn... Om te beginnen zijn de berekende bandenmaten niet altijd consistent met de maten die de fabrikanten uitbrengen. Neem bijvoorbeeld de 235/60r18-man die nauwelijks wrijft, hij gebruikt Falken Wildpeak AT trails, die volgens Tire Rack daadwerkelijk 29,3" in buitendiameter meten, niet de berekende 29,09" in je grafiek. Dat is een aanzienlijk verschil.
Ten tweede is de wieloffset ook een enorme factor. Hij lijkt een Enkei TS-10 in 18x8 et40 te gebruiken... Onze spatbordvoeringen zijn zo bescheiden van formaat dat een paar millimeter naar binnen of naar buiten het verschil in de wereld zal maken voor de speling.
Het beste wat we kunnen doen, is berekende risico's nemen of een compilatie maken van exacte gegevenspuntcombinaties waarvan is bevestigd dat ze werken (niet alleen in bandenmaat, maar ook in wielbreedte en offset). Zodra we voldoende gegevens hebben verzameld, kunnen we een bereik van spelingen begrijpen dat kan worden toegepast op theoretische wiel-/bandensets.
Ik ben er nu van overtuigd dat de hogere zijwanden de sleutel zijn tot het in evenwicht brengen van de bekleding. Het opvullen van de opening met grotere banden helpt zeker, maar ik denk dat zijwanden het belangrijkste zijn.
Omdat de tolerantie op 16" wielen zo klein is, denk ik dat mijn velgkeuzes misschien te beperkt zijn, dus ik zal waarschijnlijk voor 17" wielen gaan.
Wat ik graag wil weten, is hoe hoog de zijwanden op 17" wielen kunnen zijn... vooral als ik 225 of zelfs 215 neem. 235/65/17 (29,02") lijkt te wrijven bij volledige stuuruitslag om dezelfde reden als 235/60/18 (29,09"). Maar het gebruik van dunnere banden zou dat naar mijn mening ook in zekere mate moeten verlichten...
...of vergis ik me?
Ik ben het er helemaal mee eens! Het is gek hoe de vettere zijwand de visuele focus effectief weghaalt van de bekleding!
Er is een lid dat 215/60r17 Wildpeak AT Trails gebruikt op 17x7,5 et40 Liquid Metal Shadows. Ik herinner me de naam niet, maar hier is een foto van de auto. Hun bandenkeuze was erg conservatief, omdat deze een kleinere diameter berekent dan de standaard, maar er toch behoorlijk geweldig uitzag! Helpt de bekleding visueel enorm!
Ik denk dat je de aspect ratio met 5% moet kunnen verhogen, wat betekent dat het gebruik van een 215/65r17 geen probleem lijkt te zijn voor die opstelling...
Voor een extra referentiepunt, hier zijn een paar afbeeldingen van hoe krap mijn speling is bij volledige stuuruitslag, ondanks dat deze slechts 27,9" in buitendiameter is. Die 30 mm offset heeft mijn speling verminderd door het wiel 15 mm verder naar buiten te duwen dan standaard. Het is op zijn best ongeveer 1/4" speling. Ik was echt in de verleiding om voor 225/70r16 te gaan, wetende dat mensen ruim meer dan 29" OD hebben vrijgemaakt, maar wist dat offset en andere factoren het verhaal zouden veranderen... Het zag er gewoon te riskant uit en na het zien van het resultaat, denk ik niet dat ik de 225's had kunnen gebruiken zonder te wrijven:
Mijn gevoel zegt me dat 215/70/17 niet zal wrijven. De dunnere breedte helpt bij volledige stuuruitslag. Het nadeel is dat 215/70/17 een zeer beperkte selectie banden in die maat heeft. Ik heb mijn bestelling voor Motegi MR131 17x7 daadwerkelijk geannuleerd en ben overgestapt op de Enkei RPF1 17x7. Ik was een beetje bezorgd over de draagvermogen van de Motegis, het zat precies aan de voorkant van de Turbo. RPF1 heeft een hoger draagvermogen en is lichter, maar duurder. Omdat dit mijn winterwielen zullen zijn, heb ik de Blizzak DM-V2 overwogen, omdat ze in 215/70/17 verkrijgbaar zijn. Met 30 lb per stuk is dat echter gewoon te veel extra onafgeveerd gewicht. Met de Crossclimate2, een veelzijdiger all-season, in 215/65/17 is het 25,42 lb, in combinatie met het RPF1-wiel van 14,9 lb, waardoor 8,48 lb onafgeveerd gewicht wordt bespaard ten opzichte van de standaard 18" wielen. Het hoogteverschil van de zijwand van 65 naar 70 is 0,43". Kleine aftrek in esthetiek met de 65, maar betere retentie in handling en remmen met minder gewicht.
Ik heb vandaag nog wat gegevens verzameld met betrekking tot het 235/60/18-dilemma. De eigenaar zegt dat het nauwelijks wrijft, dus ik ben dieper aan het graven, omdat ik 235/55/19 op mijn zomeropstelling wil gebruiken. Meer hierover morgen.
Oh wauw, dat is een beetje zorgwekkend met de Motegis! Ik zou er nooit aan gedacht hebben om op de draagvermogen te letten met het idee dat het nauwelijks het gewicht van een personenauto kan dragen... Ik ben momenteel op zoek naar Blizzaks met 16" wielen voor de CX-5 van mijn vrouw, dus ik ben weer op de wiel-/bandenjacht. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik er geen plezier in heb...
Ik sta ook te popelen om de CX-30 in de sneeuw uit te proberen, maar ik heb een week geleden de hele voorkant eraf gehaald om een 30" gebogen lichtbalk te installeren en de grille-afwerking te plastidipen (terwijl het ongeveer 6 graden buiten was)... Dus ik voelde me een beetje onder het weer en heb het sindsdien rustig aan gedaan. Ingeschakeld om meer te zien van wat je met je bandenkeuzes van plan bent.