Mazda CX‌-30 Forum banner

Probleem met de achterdeursluiting

3.8K views 10 replies 6 participants last post by  BraumaZ  
#1 · (Edited)
Ik hoop dat ik jullie collectieve hersenen kan aanboren...

Ik heb de auto-instellingen doorzocht en kan geen oplossing vinden, dus ik weet niet of dit gewoon een vervelende eigenaardigheid van de auto is of dat ik iets over het hoofd heb gezien (wat heel goed mogelijk is!).

Dus als ik de auto instap met keyless entry of met de afstandsbediening, gaan alle deuren (voor en achter) open en krijg ik toegang tot de auto.

Maar na het rijden en dan proberen de auto te verlaten, gaan de voordeuren van binnen of buiten open, maar de achterdeuren gaan niet open bij gebruik van de buiten- of binnendeurklinken, tenzij de afstandsbediening wordt gebruikt of de ontgrendelknop op de bestuurdersdeur wordt ingedrukt). Dit kan soms behoorlijk irritant zijn.

Ik ben niet de enige die dit heeft opgemerkt, mijn vrouw en dochter klagen hier ook over. Voor mij was het nooit een groot probleem, maar zij gebruiken de auto om naar hun werk te pendelen en maken vaak gebruik van de achterbank om hun laptops etc. te vervoeren.

Ik betwijfelde of de kindersloten op de achterdeuren het probleem waren (omdat ik zou verwachten dat de deuren nog steeds van buitenaf open zouden moeten kunnen), maar ik heb het toch gecontroleerd en de kindersloten zijn niet in werking.

Heb ik een instelling gemist die kan worden gewijzigd om alle deuren te openen nadat de ontsteking is uitgeschakeld, in plaats van alleen de voordeuren?

#2 ·
Ik hoop dat ik jullie collectieve hersens kan gebruiken...

Ik heb de auto-instellingen doorzocht en kan geen oplossing vinden, dus ik weet niet of dit gewoon een vervelende eigenaardigheid van de auto is of dat ik iets gemist heb (volkomen mogelijk!).

Dus als ik in de auto stap met keyless entry of met de afstandsbediening, worden alle deuren (voor en achter) ontgrendeld en is er toegang tot de auto.

Maar na het rijden en dan proberen uit de auto te stappen, gaan de voordeuren van binnen of buiten open, maar de achterdeuren gaan niet open bij gebruik van de buiten- of binnendeurhendels, tenzij de afstandsbediening wordt gebruikt of de ontgrendelknop op de bestuurdersdeur wordt ingedrukt). Dit kan soms behoorlijk irritant zijn.

Ik ben het niet die dit heeft opgemerkt, mijn vrouw en dochter klagen hier ook over. Voor mij was het nooit een groot probleem, maar ze gebruiken de auto om naar hun werk te pendelen en maken vaak gebruik van de achterbank om hun laptops etc. te vervoeren.

Ik betwijfelde of de kinderslot-schakelaar op de achterdeuren het probleem was (omdat ik zou verwachten dat de deuren nog steeds van buitenaf geopend zouden moeten kunnen worden), maar ik heb het toch gecontroleerd en de kindersloten zijn niet in werking.

Heb ik een instelling gemist die kan worden gewijzigd om alle deuren te openen nadat het contact is uitgeschakeld, in plaats van alleen de voordeuren?
Ik weet niet zeker hoe uw automatische deursluiting is geconfigureerd, maar probeer: INSTELLINGEN>VOERTUIGINSTELLINGEN>AUTOMATISCHE DEURSLOTEN en selecteer Vergrendelen: Tijdens het rijden, Ontgrendelen: Contact uit. Als dit niet helpt, probeer dan in dezelfde sectie Fabrieksinstellingen herstellen en controleer dan de configuratie opnieuw.

#5 ·
Ik weet niet zeker hoe uw automatische deursluiting is geconfigureerd, maar probeer het volgende: INSTELLINGEN>VOERTUIGINSTELLINGEN>AUTOMATISCHE DEURSLUITINGEN en selecteer Vergrendelen: Tijdens het rijden, Ontgrendelen: Contact uit. Als dit niet helpt, probeer dan in dezelfde sectie Fabrieksinstellingen herstellen en controleer vervolgens de configuratie opnieuw.
Bedankt hiervoor. Ik had de instellingen al gecontroleerd, maar ik had er niet aan gedacht om een reset naar de fabrieksinstellingen te doen en vervolgens opnieuw te configureren indien nodig. Ik zal dit proberen en laat het weten.

#3 ·
Er zit een kinderslot op de achterdeuren, dat met de fysieke reservesleutel in- of uitgeschakeld moet worden. Raadpleeg uw gebruikershandleiding voor de procedure. Het klinkt alsof die functie is ingeschakeld. Ik denk dat dit geldt voor alle CX-30's, maar het is mogelijk dat het niet van toepassing is op het Britse model.

#6 ·
@agentSmith Ik kom terug met mijn bevindingen. Dus ik heb de instellingen voor het ontgrendelen van de deuren gecontroleerd en ze stonden op "...Ontgrendelen, contact uit". Dus ik heb de instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen en vervolgens gecontroleerd of de instelling "...Ontgrendelen, contact uit" weer geselecteerd was en zie, alles werkt nu zoals ik had gehoopt - d.w.z. alle deuren ontgrendelen wanneer het contact wordt uitgeschakeld, niet alleen de voordeuren. De achterdeuren kunnen nu worden geopend zonder op een knop te hoeven drukken (soms vergezeld van wat kleurrijke taal!).

Ik zal de zaken in de gaten houden om te zien of de autodeuren zich weer misdragen, maar tot nu toe ziet alles er goed uit. Heb de achterdeursloten vandaag 3 keer geprobeerd na korte autoritten en alles is goed.

Nogmaals bedankt voor je hulp! Eigenlijk was ik in een vorig leven IT-systeemingenieur, dus ik had moeten weten dat ik dit moest proberen, want soms moest een programma-instelling worden uit- en aangezet om te werken, ook al stond het op "aan" (of omgekeerd). Toch alle eer aan jou, je hebt mijn hersenen op gang gebracht en je verdient de eer!

#7 ·
@agentSmith Ik kom terug met mijn bevindingen. Dus ik controleerde de instellingen voor het ontgrendelen van de deur en ze stonden op "...Ontgrendelen, contact uit". Dus ik heb de fabrieksinstellingen gereset en vervolgens gecontroleerd of de instelling "...Ontgrendelen, contact uit" weer was geselecteerd en zie, alles werkt nu zoals ik had gehoopt - d.w.z. alle deuren ontgrendelen wanneer het contact wordt uitgeschakeld, niet alleen de voordeuren. De achterdeuren kunnen nu worden geopend zonder op een knop te drukken (soms vergezeld van kleurrijke taal!).

Ik zal de zaak in de gaten houden om te zien of de autodeuren zich weer misdragen, maar tot nu toe ziet alles er goed uit. Heb de achterdeursloten vandaag 3 keer geprobeerd na korte autoritten en alles is goed.

Nogmaals bedankt voor je hulp! Eigenlijk was ik in een vorig leven IT-systeemingenieur, dus ik had moeten weten dat ik dit moest proberen, want soms moest een programma-instelling worden uit- en weer ingeschakeld om te werken, ook al stond het op "aan" (of omgekeerd). Toch alle eer aan jou, je hebt mijn hersenen op gang gebracht en je verdient de eer!
Graag gedaan.

#9 ·
Persoonlijk, als ik stop om te tanken, wil ik liever niet alle deuren ontgrendelen om criminelen toegang te geven vanaf de andere kant van de auto, maar wat je ook wilt.
Ik ben het ermee eens, ik gebruik liever de fob of de ontgrendelknop op de bestuurdersdeur om de achter- en gasdeuren te openen dan ze toegankelijk te laten. Ik ben een vrouw die is lastiggevallen (niet fysiek) terwijl ik boodschappen in mijn auto deed of mijn benzine pompte. Ik verlaat mijn auto ook om binnen te betalen, aangezien veel van de benzinestations in de buurt waar ik woon, een blokkering van $ 75 tot $ 150 op mijn creditcards plaatsen wanneer ik bij de pomp betaal voor (meestal) minder dan $ 30 aan benzine. Ze plaatsen de blokkering niet als er binnen wordt betaald. Ik ben dol op de automatische vergrendelingsfunctie en het duurt maar een seconde om veilig te zijn.