Mazda CX‌-30 Forum banner
21 - 39 of 97 Posts
  • Meerdere keren in mijn garage of na een rit van 6 uur... lijkt het erop dat ik dit alarm krijg nadat ik de kofferbak of deuren 3/4 keer open/dicht doe of als ik de auto een dag of twee alleen laat.
  • Lage batterij 12v foutmelding die me vertelt de auto te starten
  • 2021 Turbo Premium
  • Auto startte nog steeds
  • Nog niet
  • Onzeker
Dit is echt vervelend, wetende dat ik voorzichtig moet zijn en ervoor moet zorgen dat ik de auto vaak start, of dat ik niet te vaak een deur open doe :/. Ik doe niets geks zoals naar de radio luisteren, lichten aan laten, etc.... alleen het in- en uitpakken van de auto.... en zelfs dat kan ik niet doen zonder een waarschuwing te krijgen. Ik heb er tot nu toe ongeveer 1,3k mee gereden en dit gebeurt bijna elke rit.
Neem contact op met uw DEALER, er is een MDARS-software-update voor problemen met het leeglopen van de batterij. Mazda is zich terdege bewust van problemen, er zijn een paar verschillende, waaronder TCU- of telemetrie-software-updates voor Remote App Access met telecombedrijven, bespreek dit met de dealer, er zijn bulletins over het probleem met het leeglopen en een oplossing.

Neem contact op met uw DEALER, er is een MDARS-software-update voor problemen met het leeglopen van de batterij. Mazda is zich terdege bewust van problemen, er zijn een paar verschillende, waaronder een TCU- of telemetrie-software-update voor toegang op afstand tot de app met telecombedrijven, bespreek dit met de dealer, er zijn bulletins over het leegloopprobleem en een oplossing.
Hallo, heb een nieuw account aangemaakt om op dit draadje te reageren.

Kocht mijn CX-30 uit 2021 in mei 2021 in de VS. Heb sinds dag 1 van de aankoop last van het batterijalarm.

Ben vandaag naar mijn lokale dealer geweest en ze konden geen updates of bulletins vinden voor een oplossing voor het leegloopprobleem. Ze vonden alleen een servicebericht - SA-005/2. Wat geen hulp is, want er staat alleen dat uw batterij leeg is, start de motor.

Als iemand het servicemededelingen-nummer voor de VS heeft, laat het ons dan weten.

Hallo uit Finland! Ik heb ook een batterijprobleem in mijn CX-30, 3 weken geleden gekocht. Ik heb een dealer gebeld en ze zoeken naar een software-update. De batterij was vol, ik reed 60 km en daarna 30 km. De volgende ochtend opende ik de deuren en de kofferbak. Na ongeveer 15 minuten kwamen er berichten: BATTERIJ IS LEEG en START DE MOTOR OM DE BATTERIJ OP TE LADEN. Ik heb de restspanning gemeten en die was 12,3 V. Weet iemand of er een werkende oplossing voor dit probleem is? Rgds Ari

Ik ben geïnteresseerd of er een oplossing is, want ik kan mijn cx30 niet vertrouwen. Na 8 weken was hij dood. Moest de Mazda-pechhulp bellen die me adviseerde dat de batterij leeg was. Ze brachten hem naar mijn lokale dealer die vervolgens zei dat ik hem om de dag 20 tot 30 mijl moest rijden en dat ik hem anders aan een druppellader moest leggen. We gingen naar de showroom en ze zeiden dat ze contact met ons zouden opnemen, maar deden dat pas nadat ik iets op hun feedback had gezet. Mijn man sprak gisteren met hen en vroeg wat er gebeurt als we hem op de luchthaven achterlaten en 2 of 3 weken weggaan en ze zeiden dat we de pechhulp moesten bellen, maar dat ze uw auto maar 25 mijl zouden meenemen of dat u hem aan een druppellader kon leggen.

Ik ben geïnteresseerd of er een oplossing is, want ik kan mijn cx30 niet vertrouwen. Na 8 weken was hij dood. Moest Mazda pechhulp bellen die me adviseerde dat de batterij leeg was. Ze brachten hem naar mijn lokale dealer die vervolgens zei dat ik hem om de dag 20 tot 30 mijl moest rijden en dat ik hem anders aan een druppellader moest leggen. We gingen naar de showroom en ze zeiden dat ze zouden terugkomen, maar deden dat pas toen ik iets op hun feedback zette. Mijn man sprak gisteren met hen en vroeg wat er gebeurt als we hem op de luchthaven achterlaten en 2 of 3 weken weggaan en ze zeiden dat we de pechhulp moesten bellen, maar ze zullen uw auto maar 25 mijl meenemen of u kunt hem aan een druppellader leggen.
Stapel onzin. Ik heb mijn dealer bedreigd met een rechtszaak op grond van de wet op citroenen als de auto niet werd gerepareerd. Het duurde 3 bezoeken, maar uiteindelijk vonden ze een kortsluiting in een relais dat vervangen moest worden en daarna werd de batterij vervangen. Omdat ze beide deden, waren er geen verdere problemen. Ze stelden ook voor om de auto om de dag te rijden, maar ik herinnerde hen eraan dat mijn vorige auto twee weken zonder problemen kon staan. Ik bleef hen waarschuwen dat als het een vierde bezoek zou worden en niet gerepareerd zou worden, ze de auto zouden terugkopen. Ik hoop dat je dit ook kunt oplossen, want anders is het een geweldige auto.

Auto in ontvangst genomen op 27 juli.

30 juli Laag batterij-alarm gaat af - sprak met de dealer die zei dat het waarschijnlijk kwam doordat het voertuig niet gebruikt was tijdens het transport naar de dealer en dat het alarm weg zou gaan na een paar ritten, dus ging naar huis en zette een CTech-oplader op de batterij.

3 aug en 7 aug een paar ritten van ongeveer 150 km gedaan en op 21 aug weer alarm.

24 aug ging de auto voor de eerste servicebeurt en de dealer zei dat ik de auto de volgende dag weer moest brengen zodat ze hem konden controleren. Batterij gecontroleerd op 725 cca (moet 520 cca zijn) dus alles goed.

30 juli teruggegaan naar de dealer omdat het alarm nog steeds afging. Ze hebben de batterij vervangen.

31 aug 250 km gereden en de volgende dag terug.

3 september weer alarm dus naar de dealer en de auto is nu ingepland voor verdere tests op 7 september.

Vandaag merkte ik een mogelijk probleem op waarbij de negatieve accukabel is aangesloten op het chassis (bovenkant van de veerpoot). De binnendraad is op mijn auto geverfd, dus ik heb er een tap doorheen gehaald en wat Alminox op de boutdraad aangebracht om de geleidbaarheid te verbeteren, aangezien ik dit type probleem eerder heb gehad. Motorkap dicht en deur open - geen alarm!

Dit kan een oorzaak van het probleem zijn - ik wacht tot de dealer het opnieuw heeft gecontroleerd en, als er geen actie wordt ondernomen, wacht ik een week of twee om te zien hoe het gaat.

Wordt vervolgd, Dino

Discussion starter · #29 ·
Hallo uit Finland!
Ik heb ook een batterijprobleem in mijn CX-30, 3 weken geleden gekocht. Ik belde een dealer en ze zoeken naar een software-update.
De batterij was vol, ik reed 60 km en daarna 30 km. De volgende ochtend opende ik de deuren en de kofferbak.
Na ongeveer 15 minuten kwamen er berichten: BATTERIJ IS LEEG en START DE MOTOR OM DE BATTERIJ OP TE LADEN.
Ik mat de restspanning en die was 12,3 V.
Weet iemand of er een werkende oplossing voor dit probleem is?

Groeten Ari
De boodschap is meer een waarschuwing dat de batterij leeg zou kunnen raken, maar geef dit door aan uw dealer voor commentaar. Mazda heeft de mijne en de auto's van vele andere leden gerepareerd. Ik heb geen verdere problemen meer gehad sinds de updates in april zijn toegepast.

Discussion starter · #30 ·
Auto op 27 juli in ontvangst genomen.

30 juli Laag batterij-alarm gaat af - sprak met de dealer die zei dat dit waarschijnlijk kwam doordat het voertuig niet gebruikt was tijdens het transport naar de dealer en dat het alarm weg zou gaan nadat de auto een paar ritten had gemaakt, dus ging naar huis en zette een CTech-oplader op de batterij.

3 aug en 7 aug een paar ritten van ongeveer 150 km gemaakt en op 21 aug opnieuw alarm.

24 aug ging de auto voor de eerste servicebeurt en de dealer zei dat ik de auto de volgende dag weer moest brengen zodat ze hem konden controleren. Batterij gecontroleerd op 725 cca (moet 520 cca zijn) dus alles goed.

30 juli teruggegaan naar de dealer omdat het alarm nog steeds afging. Ze hebben de batterij vervangen.

31 aug 250 km gereden en de volgende dag terug.

3 september opnieuw alarm dus naar de dealer en de auto is nu ingepland voor verdere tests op 7 september.

Vandaag merkte ik een mogelijk probleem op waarbij de negatieve accukabel is aangesloten op het chassis (bovenkant van de veerpoot).
De binnendraad is op mijn auto geverfd, dus ik heb er een tap doorheen gehaald en wat Alminox op de boutdraad aangebracht om de geleidbaarheid te verbeteren, omdat ik dit soort problemen al eerder heb gehad. Motorkap dicht en deur open - geen alarm!

Dit kan een oorzaak van het probleem zijn - ik wacht tot de dealer het opnieuw heeft gecontroleerd en, als er geen actie wordt ondernomen, wacht ik af hoe het een week of twee gaat.

Wordt vervolgd, Dino
Dino

Hoe wilt u dat ik de bovenstaande info log? Als het de chassisverbinding is zoals u zegt, dan is het strikt genomen niet het probleem van de batterijontlading (wat de hoofdoorzaak was voor veel leden).

Discussion starter · #31 ·
Ik ben geïnteresseerd of er een oplossing is, want ik kan mijn cx30 niet vertrouwen. Na 8 weken was hij dood. Moest Mazda Recovery bellen die me adviseerde dat de batterij leeg was. Ze brachten hem naar mijn lokale dealer die vervolgens zei dat ik hem om de dag 20 tot 30 mijl moest rijden en dat ik hem anders aan een druppellader moest leggen. We gingen naar de showroom en ze zeiden dat ze contact met ons zouden opnemen, maar deden dat pas nadat ik iets op hun feedback had gezet. Mijn man sprak gisteren met hen en vroeg wat er gebeurt als we hem op de luchthaven achterlaten en 2 of 3 weken weggaan en ze zeiden dat we de pechhulp moesten bellen, maar dat ze je auto maar 25 mijl ver brengen of dat je hem op een druppellader kunt laten staan.
Welkom op het forum.

Dat is niet acceptabel. Een auto (vooral een nieuwe auto zoals de CX-30) moet ongeveer twee weken kunnen stilstaan. Als dit het beste is wat uw dealer kan bieden, stel ik voor dat u het probleem escaleert naar Mazda UK - of een andere dealer vraagt.

Terwijl u dit leest, neem dan even de tijd en update uw profiel. Dit helpt u als u vragen heeft over uw auto en helpt anderen te weten welke auto u heeft, zodat ze u het beste antwoord kunnen geven. Vul uw profiel als volgt in:
  1. Ga rechtsboven naar uw avatar en klik vervolgens op Accountinstellingen
  2. Vul vervolgens in het veld Locatie uw 'Locatie' in (de stad en het land waar u woont).
  3. Vul in Voertuigdetails: uw CX-30-model, motor en bouwjaar in.
  4. Scrol naar beneden en klik op Opslaan
Als u nieuw bent in forums, of het formaat van dit forum, dan lees hier onze introductie.
Ter referentie, hier zijn onze Forumregels.

Dino

Hoe wilt u dat ik de bovenstaande info log? Als het de chassisverbinding is zoals u zegt, dan is het niet strikt het probleem van de batterijontlading (wat de hoofdoorzaak was voor veel leden).
Goeiedag Savcom,
De auto is teruggebracht naar de serviceafdeling van de dealer en er is een softwarepatch toegepast die de MRCC uitschakelt nadat het contact is uitgeschakeld.
Ik zag het document dat ze hierover hebben en dat bevestigt dat dit de oorzaak is van het probleem met het lage batterijalarm.

De geverfde draad is niet de oorzaak, slechts een afwijking waarvan ik dacht dat deze mogelijk heeft bijgedragen aan het probleem vanwege mijn ervaringen met elektrische problemen met voertuigen (ik ben een gepensioneerde radio communicatietechnicus).

Ik heb meer details toegevoegd onder een andere kop over dit onderwerp en heb de afgelopen 4 nachten geen ontlading van de batterij gehad - ik had ongeveer 2 weken geleden een Matson batterijbewakingsapparaat op de batterij aangesloten en controleer dagelijks de spanning (ik kocht de mijne bij Supercheap).

De technicus bij de dealer liet me ook zien dat het detectiepunt voor het lage spanningsalarm is ingesteld op 12,5 volt.

Mijn auto heeft een bouwdatumstempel van 7/21 op de Australische plaat en ik ken de werkelijke bouwdatum niet, wat me zorgen baart dat iemand (Mazda Australia als importeur, de fabrikant of de dealer) de nieuwe software (firmware) niet toepast op nieuwe auto's die worden afgeleverd. Er lijkt een communicatieprobleem in het systeem te zijn.

Ik weet niet zeker hoe ik de informatie kan verspreiden naar kopers van nieuwe auto's om ervoor te zorgen dat hun nieuwe auto opnieuw is geprogrammeerd om dit probleem te verhelpen.

Proost, ..

De boodschap is meer een waarschuwing dat de batterij leeg zou kunnen raken, maar geef dit door aan uw dealer voor commentaar. Mazda heeft de mijne en die van vele andere leden gerepareerd. Ik heb geen verdere problemen gehad sinds de updates in april zijn toegepast.
Hoi!
Ik heb met de dealer gesproken en ik zal mijn auto voor onderhoud wegbrengen. Ze zullen de auto controleren en de software updaten, indien van toepassing.
Ze vervangen ook motorolie en filter, zonder extra kosten voor mij, goede service :).

Groeten Ari

Vandaag heb ik mijn tweede batterijprobleem ervaren. Sorry, kon de eerste niet loggen, maar dezelfde omstandigheden.
  • schoonmaken en stofzuigen van het interieur van mijn auto en de waarschuwing ontvangen dat de 12v-batterij te laag is
  • Voor het schoonmaken. Sleutelhanger in een faraday-zakje gedaan en de binnenverlichting uitgeschakeld wanneer de deur open zou zijn
  • 2021 CX-30 select AWD
  • Auto 10 minuten gestart en de waarschuwing verdween.
  • Heb nog geen contact opgenomen met de dealer, maar ga dat wel doen.
  • UPDATE: dealer gebeld en de service zei dat het een bekend probleem was en hun reactie was om mijn auto te laten draaien tijdens het schoonmaken. Ze zei dat er geen oplossing was, inclusief een software-update waarvan ik dacht dat die er wel was

Vandaag heb ik mijn tweede batterijprobleem ervaren. Sorry kon de eerste niet loggen, maar dezelfde omstandigheden.

• Het schoonmaken en stofzuigen van het interieur van mijn auto en het ontvangen van de 12v batterij is te laag waarschuwing

• Voor het schoonmaken. Sleutelhanger in faraday-zakje gedaan en interieurverlichting uitgeschakeld wanneer de deur open zou zijn

• 2021 CX-30 select AWD

• Auto 10 minuten gestart en de waarschuwing verdween.

• Nog geen contact opgenomen met de dealer, maar ga dat wel doen.

• UPDATE: dealer gebeld en de service zei dat het een bekend probleem was en hun reactie was om mijn auto te laten draaien tijdens het schoonmaken. Ze zei dat er geen oplossing was, inclusief een software-update waarvan ik dacht dat die er was
Zolang je geen problemen hebt met opnieuw opstarten, is het niet nodig om brandstof te verspillen door de hele tijd te reinigen. De vereiste run van 5 minuten is om de computer te resetten. Het is onbelangrijk om de batterij daadwerkelijk op te laden. Ik verspil niet eens de 5 minuten, tenzij ik de auto een tijdje niet zal gebruiken. De waarschuwing komt gewoon de volgende keer dat je een deur opent. Geen probleem - rijd er zoals gewoonlijk mee en het zal verdwijnen.

Deze thread is een logboek van wanneer leden worden getroffen door het probleem met de lege batterij op de Mazda CX-30 2019/2020/2021 modellen in alle markten.

Dit is het resultaat van verzoeken van leden die getroffen zijn, zodat een vorm van bewijs op één plek kan worden verzameld.

Voor achtergrondinformatie moeten de volgende threads worden bekeken:

Om uw record toe te voegen, voert u eenvoudig de volgende informatie in een nieuw bericht hieronder in:

• Wanneer en waar het incident plaatsvond

• Wat het incident was (waarschuwing voor lege batterij / niet gestart etc.)

• Uw automodel en jaar

• Moest de auto worden geborgen na het incident?

• Was er een dealer bij betrokken?

• (indien bekend) is de Battery Discharge-update door Mazda toegepast?
We kunnen dit updaten naarmate de dingen vorderen.
Om de thread overzichtelijk te houden, verwijder ik berichten zodra de details in de tabel zijn ingevoerd.
Sinds aankoop, 15-08-2021 (een maand geleden)
thuis, de binnenkant stofzuigen met 4 deuren open, verder niets aan
elders naar muziek luisteren in ACC-modus na 10 minuten (meerdere keren)
Eén keer, toen ik als eerste naar mijn werk ging met een paar stops. Het begon zodra ik als eerste de deur opende, 2 mijl later bij de eerste stop deed het hetzelfde, en de tweede stop 1/4 mijl verderop. Altijd prima gestart. na een rit van 5 mijl naar kantoor, geen problemen meer.
2021 Premium, 850 mijl. Het is gewoon verdomd irritant, tot nu toe.
Geen dealer betrokken, er zijn sinds de levering geen updates geweest.

Deze thread is een logboek van wanneer leden worden getroffen door het probleem van de lage batterij in de Mazda CX-30 2019/2020/2021 modellen in alle markten.

Dit is het resultaat van verzoeken van leden die getroffen zijn, zodat een vorm van bewijs op één plek kan worden verzameld.

Om uw record toe te voegen, voert u eenvoudig de volgende informatie in een nieuw bericht hieronder in:

• Wat het incident was (waarschuwing lage batterij/niet starten etc.)

• Uw automodel en -jaar

We kunnen dit updaten naarmate de tijd verstrijkt.
Om de thread overzichtelijk te houden, verwijder ik berichten zodra de details in de tabel zijn ingevoerd.

• Wanneer en waar het incident plaatsvond - Thuis; auto opgehaald op 8 september 2021

• Wat het incident was (waarschuwing lage batterij/niet starten etc.) - 6 incidenten van "risico op lage batterij" tussen 10-15 september; 180 mijl gereden sinds levering

• Uw automodel en -jaar - 2021, CX30, AWD, 2.5NA

• Moest de auto worden geborgen na het incident - Nee

• Was er een dealer bij betrokken - Via e-mail en telefoongesprek met servicemanager; afspraak wordt gemaakt voor diagnose

• (indien bekend) is de Battery Discharge-update door Mazda toegepast - Nee

Deze thread is een logboek van wanneer leden worden getroffen door het probleem van een bijna lege batterij op de Mazda CX-30 2019/2020/2021 modellen in alle markten.

• Wat het incident was (waarschuwing voor bijna lege batterij/niet starten etc.)

• Uw automodel en jaar

We kunnen dit bijwerken naarmate de dingen vorderen.
Wil wat info delen over het probleem waar ik mee te maken heb. Hieronder staat een grafiek met mijn spanningsveranderingen van de batterij over meerdere dagen. Omstandigheden: auto in de garage, ramen omhoog, sleutelhanger op 15 meter van de auto, deuren vergrendeld totdat de spanningsmeting is uitgevoerd. Batterij twee keer volledig opgeladen.

Korte samenvatting: 1-daagse spanningsdaling ~25% van de batterijlading; 2-daagse spanningsdaling ~40% van de batterijlading.

De auto ging vanmorgen naar de dealer:
Image

Ik denk dat we alles in perspectief moeten plaatsen. Het lijkt erop dat de waarschuwing voor een laag batterijrisico en de daadwerkelijke gevallen van een lege 12V-batterij niet nauw met elkaar verband houden. Daarom denk ik dat het logboek met problemen met betrekking tot de waarschuwing voor een laag batterijrisico specifiek moet zijn voor de 2021-generatie van de CX-30 en dat er mogelijk een apart logboek nodig is voor snelle batterijontlading en lege batterij-gebeurtenissen.

De 2019-2020-generatie van het Mazda MHEV-platform had totaal andere problemen met de 12V-ontlading en deze werden uiteindelijk verholpen door software-updates. De waarschuwing "LAAG BATTERIJRISICO. START VOERTUIG OM 12V BATTERIJ OP TE LADEN" was een vreselijke poging van Mazda om problemen met batterijbeheer in 2021-modellen aan te pakken door middel van social engineering in plaats van een goede technische oplossing. Blijkbaar hadden ze zoveel Mazda Roadside Assistance-oproepen met betrekking tot lege 12V-batterijen op 2019-2020-modellen (wat hen veel geld kostte) dat ze besloten eigenaren bang te maken door deze absoluut nutteloze, misleidende en valse waarschuwing te genereren, die geen enkele relatie heeft met de werkelijke laadtoestand van de batterij. Het wordt simpelweg gegenereerd door Mazda wanneer de wakkertijd van het voertuignetwerk 30 cumulatieve minuten bereikt zonder dat de motor draait. De ironie is dat Mazda, dat zich zo druk maakt over het risico van een lege batterij, vervolgens doorgaat met het verspillen van kostbare 12V-stroom aan het laten draaien van een volledig multifunctioneel display en geluidswaarschuwing gedurende 30 seconden, alleen maar om hun zorgen kenbaar te maken. Het is overduidelijk dat het gebruik van elektrische stroom in het voertuig zonder dat de motor draait uiteindelijk de 12V-batterij zal leegmaken. Mazda had gewoon een sticker op het dashboard kunnen plakken met de voor de hand liggende tekst.

Deze tijdslimiet van 30 minuten, willekeurig gekozen door Mazda, is belachelijk kort voor het dagelijks gebruik van een gezinsauto. Ik ben de auto sinds 23 juli 2021 in bezit en tot nu toe ben ik er slechts 3 dagen in geslaagd om niet door deze idiote waarschuwing te worden getormenteerd. Mijn dagelijkse autoroutine omvat het eenmaal openen/sluiten van de achterklep en het meerdere keren openen/sluiten van de deuren zonder dat de motor draait, wat blijkbaar voldoende is om het alarm te activeren. Ik denk niet dat deze routine onredelijk is voor het gebruik van een gezinsauto, vooral als je kinderen hebt en kinderzitjes tussen voertuigen moet verwisselen. Ik neem ook alle mogelijke voorzorgsmaatregelen om deze waarschuwingen te verminderen door de deurschakelaar UIT te laten, de sleutels in RFID-blokkerende zakjes uit de buurt van de auto te houden, de auto waar mogelijk ontgrendeld te laten om onnodig vergrendelen/ontgrendelen te voorkomen, "verlichting bij thuiskomst" uit te schakelen en ik kan deze waarschuwing nog steeds niet dagelijks vermijden. Tot nu toe moest ik het interieur 5 keer schoonmaken en elke keer werd de waarschuwing ook gegenereerd. Tijdens de eerste paar weken van het bezit heb ik talloze tests en experimenten uitgevoerd en deze waarschuwing werd altijd geactiveerd wanneer de werkelijke laadtoestand (SOC) van de batterij 95% of hoger was en de gezondheidstoestand (SOH) 98% of hoger. Bizar genoeg wordt deze waarschuwing zelfs gegenereerd wanneer de auto is aangesloten op een druppellader en de batterij een laadtoestand van 100% en een gezondheidstoestand van 100% aangeeft. Onder bepaalde omstandigheden kan ik deze waarschuwing activeren door simpelweg eerder ontgrendelde deuren 6 keer te openen en te sluiten. Het is onmogelijk om deze waarschuwing te stoppen of uit te schakelen zonder de motor te starten. Ik volgde het advies van Mazda op en liet de motor 7 minuten stationair draaien (2 minuten "voor de zekerheid" toegevoegd). Dit resulteerde in een batterij-SOC die 1% lager was na het draaien van de motor dan toen de waarschuwing werd geactiveerd. Dit is het "meesterwerk" van Mazda-techniek voor u.

Het heeft geen zin om naar de dealer te gaan, althans in het VK, omdat ze net als de rest van ons gegijzeld zijn door de situatie. Helaas kan deze waarschuwing niet worden uitgeschakeld, noch door gebruikers, noch door dealers, totdat Mazda een software-update uitbrengt. Het is ook onmogelijk om het audiogedeelte van deze waarschuwing uit te schakelen of de duur van de beltonen van 30 seconden te verminderen tot iets minder irritants. Ik vroeg mijn dealer om wat druk uit te oefenen op Mazda om de oplossing te bespoedigen, maar ze weigerden begrijpelijkerwijs. Ik kan ze niet de schuld geven. Wie durft de hand te bijten die je voedt?
Mijn ervaring met het bezit is totaal verpest en ik werd ziek en moe van het dagelijkse ding-dongen. Daarom heb ik een officiële klacht ingediend bij Mazda UK over deze vreselijke "verbetering" van een verder uitstekend voertuig. In hun reactie erkende Mazda dat hun oplossing voor het probleem niet ideaal was en zeiden ze dat ze overwogen de timer van 30 minuten te verlengen tot iets realistischer en praktischer. Het lijkt er echter op dat ze geen urgentie zien om dit te doen, aangezien ze geen datum hebben voor de voorgestelde release van de software-update en zelfs volgend jaar als een verre mogelijkheid suggereerden. Het lijkt belachelijk dat een eenvoudige taak als het verhogen van de timerparameter in de software (hoogstwaarschijnlijk een eenvoudige variabele) meer dan een jaar nodig heeft om te implementeren. Ze hebben ofwel incompetente software-engineers of ze geven er gewoon niet om.

Uit mijn daaropvolgende correspondentie en telefoongesprekken met Mazda UK heb ik vernomen dat er nauwelijks klachten waren over de waarschuwingen voor een laag batterijrisico en dat het vanuit hun oogpunt slechts een klein ongemak is voor een paar "ellendige sukkel" zoals ik die erover zeuren. Blijkbaar zijn de rest van de eigenaren "zo gelukkig als Larry" met deze waarschuwing.

Als we het serieus menen met de problemen met een laag batterijrisico en Mazda willen dwingen er zo snel mogelijk iets aan te doen, dan moeten we officiële klachten indienen bij de regionale hoofdkantoren in plaats van bij dealers. Zoals ik al eerder zei, aarzelen dealers om het door te geven aan het bedrijf, dus de directe aanpak is de enige manier om de klacht te registreren waarop Mazda dan moet reageren en actie moet ondernemen. Ik denk dat iemand bij Mazda af en toe opmerkingen op forums zoals deze leest, maar voor hen is dit slechts "bedtijdlectuur", aangezien ze geen verplichtingen hebben om onze opmerkingen te overwegen of te beantwoorden. Als u als Britse eigenaar een klacht wilt indienen, stuur deze dan per e-mail naar mmukassistance@mazdaeur.com.

Mazda verbergt ook handig hun "innovatie" voor potentiële klanten, aangezien deze nog steeds niet wordt vermeld in hun gebruikershandleiding of andere documentatie en dealers verbergen het in hun showrooms door de SA-005/21-instructies van Mazda te volgen. Ik heb veel professionele en eigenarenrecensies van de CX-30 online gelezen. Ze zijn allemaal glorieus en geen enkele vermeldt de waarschuwing voor een laag batterijrisico. Mazda, net als elk ander bedrijf, begrijpt maar één taal en dat is de taal van het geld. Ze zullen pas serieus over problemen nadenken als ze door slechte recensies verlies van potentiële verkopen veroorzaken.

Ik denk dat we alles in perspectief moeten plaatsen. Het lijkt erop dat de waarschuwing voor een laag batterijrisico en daadwerkelijke gevallen van een lege 12V-batterij niet nauw met elkaar verband houden. Daarom denk ik dat het logboek met problemen met betrekking tot de waarschuwing voor een laag batterijrisico specifiek moet zijn voor de 2021-generatie van CX-30 en dat er mogelijk een apart logboek nodig is voor snelle batterijontlading en lege batterij-gebeurtenissen.

De 2019-2020-generatie van het Mazda MHEV-platform had totaal andere problemen met de 12V-drain en deze werden uiteindelijk verholpen door software-updates. De waarschuwing "LAAG BATTERIJRISICO. START VOERTUIG OM 12V BATTERIJ OP TE LADEN" was een vreselijke poging van Mazda om problemen met batterijbeheer in 2021-modellen aan te pakken door middel van social engineering in plaats van een goede technische oplossing. Blijkbaar waren er zoveel Mazda Roadside Assistance-oproepen met betrekking tot lege 12V-batterijen op 2019-2020-modellen (wat hen veel geld kostte) dat ze besloten eigenaren bang te maken door deze absoluut nutteloze, misleidende en valse waarschuwing te genereren, die geen enkele relatie heeft met de werkelijke laadtoestand van de batterij. Het wordt simpelweg gegenereerd door Mazda wanneer de wektijd van het voertuignetwerk 30 cumulatieve minuten bereikt zonder dat de motor draait. De ironie is dat Mazda, dat zich zo druk maakt over het risico van een lege batterij, vervolgens doorgaat met het verspillen van kostbare 12V-stroom aan het laten draaien van een volledig multifunctioneel display en geluidswaarschuwing gedurende 30 seconden, alleen maar om zijn zorgen aan te kondigen. Het is overduidelijk dat het gebruik van elektrische stroom in het voertuig zonder dat de motor draait uiteindelijk de 12V-batterij zal leegmaken. Mazda had gewoon een sticker op het dashboard kunnen plakken met de voor de hand liggende tekst.

Deze tijdslimiet van 30 minuten, willekeurig gekozen door Mazda, is belachelijk kort voor het dagelijks gebruik van een gezinsauto. Ik ben sinds 23 juli 2021 eigenaar van de auto en heb tot nu toe slechts 3 dagen zonder deze idiote waarschuwing doorstaan. Mijn dagelijkse routine voor het gebruik van de auto omvat het eenmaal openen/sluiten van de achterklep en het meerdere keren openen/sluiten van de deuren zonder dat de motor draait, wat blijkbaar voldoende is om het alarm te activeren. Ik denk niet dat deze routine onredelijk is voor het gebruik van een gezinsauto, vooral als je kinderen hebt en kinderzitjes tussen voertuigen moet verwisselen. Ik neem ook alle mogelijke voorzorgsmaatregelen om deze waarschuwingen te verminderen door de deurschakelaar UIT te zetten, de sleutels in RFID-blokkerende zakjes uit de buurt van de auto te houden, de auto zo mogelijk ontgrendeld te laten om onnodig vergrendelen/ontgrendelen te voorkomen, "coming home lights" uit te schakelen en ik kan nog steeds niet voorkomen dat deze waarschuwing dagelijks wordt geactiveerd. Tot nu toe moest ik het interieur 5 keer schoonmaken en elke keer werd de waarschuwing ook geactiveerd. In de eerste paar weken na aankoop heb ik talloze tests en experimenten gedaan en deze waarschuwing werd altijd geactiveerd wanneer de werkelijke laadtoestand (SOC) van de batterij 95% of hoger was en de gezondheidstoestand (SOH) 98% of hoger. Bizar genoeg wordt deze waarschuwing zelfs gegenereerd wanneer de auto is aangesloten op een druppellader en de batterij een laadtoestand van 100% en een gezondheidstoestand van 100% aangeeft. Onder bepaalde omstandigheden kan ik deze waarschuwing activeren door gewoon 6 keer eerder ontgrendelde deuren te openen en te sluiten. Het is onmogelijk om deze waarschuwing te stoppen of uit te schakelen zonder de motor te starten. Ik volgde het advies van Mazda op en liet de motor 7 minuten stationair draaien (2 minuten "voor de zekerheid" toegevoegd). Dit resulteerde in een SOC van mijn batterij die 1% lager was na het draaien van de motor dan toen de waarschuwing werd geactiveerd. Dit is het "meesterwerk" van Mazda-techniek voor u.

Het heeft geen zin om naar de dealer te gaan, althans niet in het VK, omdat ze net als de rest van ons gegijzeld zijn door de situatie. Helaas kan deze waarschuwing niet worden uitgeschakeld, noch door gebruikers, noch door dealers, totdat Mazda een software-update uitbrengt. Het is ook onmogelijk om het audiogedeelte van deze waarschuwing uit te schakelen of de duur van de beltonen van 30 seconden te verminderen tot iets minder irritants. Ik vroeg mijn dealer om wat druk uit te oefenen op Mazda om de oplossing te bespoedigen, maar ze weigerden begrijpelijkerwijs. Ik kan ze niet de schuld geven. Wie durft de hand te bijten die je voedt?
Mijn ervaring als eigenaar is totaal verpest en ik werd ziek en moe van het dagelijkse ding-dongen. Daarom heb ik een officiële klacht ingediend bij Mazda UK over deze vreselijke "verbetering" van een verder uitstekend voertuig. In hun reactie erkende Mazda dat hun oplossing voor het probleem niet ideaal was en zeiden ze dat ze overwogen de timer van 30 minuten te verlengen tot iets realistischer en praktischer. Het lijkt er echter op dat ze geen urgentie zien om dit te doen, aangezien ze geen datum hebben voor de release van de voorgestelde software-update en zelfs volgend jaar als een verre mogelijkheid suggereerden. Het lijkt belachelijk dat een eenvoudige taak als het verhogen van de timerparameter in de software (hoogstwaarschijnlijk een eenvoudige variabele) meer dan een jaar nodig heeft om te implementeren. Ze hebben ofwel incompetente software-engineers of ze geven er gewoon niet om.

Uit mijn latere correspondentie en telefoongesprekken met Mazda UK heb ik geleerd dat er nauwelijks klachten waren over de waarschuwingen voor een laag batterijrisico en dat het vanuit hun oogpunt slechts een klein ongemak is voor een paar "ellendige snotapen" zoals ik die erover klagen. Blijkbaar zijn de rest van de eigenaren "zo gelukkig als Larry" met deze waarschuwing.

Als we het serieus menen met de problemen met het lage batterijrisico en Mazda willen dwingen er zo snel mogelijk iets aan te doen, dan moeten we officiële klachten indienen bij de regionale kantoren van het bedrijf in plaats van bij dealers. Zoals ik al zei, aarzelen dealers om het door te geven aan het bedrijf, dus de directe aanpak is de enige manier om de klacht te registreren waarop Mazda dan moet reageren en actie moet ondernemen. Ik denk dat iemand bij Mazda af en toe opmerkingen leest op forums als deze, maar voor hen is dit slechts "bedtijdlectuur", aangezien ze geen verplichtingen hebben om onze opmerkingen in overweging te nemen of erop te reageren. Als u als Britse eigenaar een klacht wilt indienen, stuur deze dan per e-mail naar mmukassistance@mazdaeur.com.

Mazda verbergt ook handig hun "innovatie" voor potentiële klanten, aangezien deze nog steeds niet wordt vermeld in hun gebruikershandleiding of andere documentatie en dealers verbergen het in hun showrooms door de SA-005/21-instructies van Mazda te volgen. Ik heb veel professionele en eigenarenrecensies van CX-30 online gelezen. Ze zijn allemaal glorieus en geen enkele vermeldt de waarschuwing voor een laag batterijrisico. Mazda, net als elk ander bedrijf, begrijpt slechts één taal en dat is de taal van geld. Ze zullen pas serieus over problemen gaan nadenken als deze leiden tot verlies van potentiële verkopen door slechte recensies.
Als mensen nog steeds daadwerkelijke problemen hebben met batterijontlading/niet starten, is dat een probleem en ik kan zien waar het volgen nuttig kan zijn. Ik zie echt geen zin in het bijhouden van een logboek van de risicowaarschuwing. Hoe nutteloos en irritant het ook is, het doet precies wat het moet doen. Ik heb 'North American Mazda' laten weten wat ik ervan vond in een enquête die ze me stuurden kort nadat ik de auto had gekocht.

21 - 39 of 97 Posts